i am

Wednesday, December 2, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA


Bismillahirrahmanirrahim.....

Hari ni saya nak cerita sikit tentang hari raya aidiladha saya pada 27/11 yang lepas.

Pada pagi hari raya, seperti biasa kami menunaikan solat sunat aidiladha. Ayah n adikku puji sembahyang di masjid di pekan t.intan, kata ayah seronok sembahyang kat sana. Manakala saya n adik2 (ika, yan n ayip) hanya sembahyang di masjid berdekatan dengan rumah kami. Kalau diikutkan saya lebih selesa sembahyang di masjid lama, t.intan tetapi saya mengikut kemahuan adik yang ingin sembahyang di masjid berdekatan....

Sampai di masjid, saya lihat telah ramai muslimin muslimat yang sudah memenuhi ruangan tempat solat & sedia utk menunaikan solat. Setelah kami bertakbir raya, imam menerangkan niat solat sunat aidiladha dan cara menunaikannya, takut terlupa katanya...huhu..

Setelah selesai Solat, imam memberi sedikit khutbah. Entah kenapa, saya terasa ngantuk sangat2. Sampai tersengguk2..sampai saya x dengar langsung apa yang disampaikan oleh imam tersebut... lena dibuai mimpi..teruk betul..huhu.....nak kata betapa lenanya saya tido sampai bila imam mula berdoa pun saya tidak sedar, tahu2 dah nak habis...alwani2..huhu

Balik ke rumah, kami terus menikmati juadah raya yang disediakan oleh mak..ada nasi himpit, lemang n rendang ayam..Berselera sungguh saya makan... almaklumla semangat raya...makan pun jadi bersemangatla...hehe

Raya haji tahun ni lain sedikit dari tahun2 yg lepas... biasanya pagi raya mcm ni mak n ayah saya bersama jiran2 yang lain sibuk bergotong royong menyembelih lembu n memasak sup di surau. Tetapi pada raya kali ini, korban dipostpon ke hari ahad sebab raya haji kali ini jatuh pada hari jumaat...muslimin perlu menunaikan kewajipan solat jumaat..maka nak di permudahkan mereka tangguhkanla ke hari ahad.

Makanya, dalam kul 11 pg, kami sekeluarga pergi ke rumah opah di Durian Sebatang, Tlk. Intan. Sebelum tu kami singgah melawat kubur atuk n moyang kami..........

Em alhamdulillah, raya haji kali ni murah rezeki kami...mcm2 makanan yang telah disedekahkan oleh jiran2, opah, makcik nak saudara mara. ada laksa, sup, pulut durian, rendang n mcm2 jenis lauk daging... saya pun apa lagi, xlepas peluang la makan daging n durian, sampai pening kepala n panas badan..hehe
itula cerita saya di hari raya aidiladha kali ni...

ok got 2 go
kat bawah ni saya sertakan makna takbir raya dlm b.m
sama2la kite renungkan...
salam daaaaa...

Takbir Raya

Makna:

الله مها بسر
الله مها بسر،
الله مها بسر،
تيدق اد توهن ملاءينكن الله،
الله مها بسر دان سڬالا ڤوجي باڬي الله،
الله مها بسر دان مها اڬوڠ دان سڬالا ڤوجي باڬي الله.

مها سوچي الله ڤد ڤاڬي دان ڤتڠ،
تياد توهن ملاءينكن الله
دان تيدق اد يڠ كامي سمبه كچوالي هاڽ الله،
دڠن إخلاص كامي براڬام كڤداڽ،
والاوڤون اورڠ-اورڠ كافير ممبنچي،
بيدق اد توهن ملاءينكن الله سنديريڽ،
بنر جنجيڽ،
دان دي منولوڠ اكن همباڽ،
تياد توهن ملاءينكن الله،
الله مها بسر الله مها بسر
دان باڬيڽ سڬالا ڤوجي



Photobucket